Základní škola Liptál
okres Vsetín
Liptál 465
756 31
Speciální vzdělávání se poskytuje žákům, u kterých byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením. Jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení žáka do režimu speciálního vzdělávání.
Vzdělávání dítěte ve speciální třídě je tak podmíněno platným doporučením s kladným vyjádřením se vzděláváním ve speciálním školství a žádostí zákonného zástupce se zařazením dítěte do speciální třídy.
Forma a obsah speciálního vzdělávání žáka a míra podpůrných opatření se stanoví podle rozsahu speciálně vzdělávacích potřeb žáka.
Naše speciální třída se zaměřuje na žáky s lehkou a střední mentální retardací s přidruženými poruchami a onemocněními (SPU, ADHD, SPCH, autismem, vadami řeči, sluchu aj.).
Rozvrh a učivo speciální třídy vychází z minimálních výstupů ŠVP naší školy a doporučení školského poradenského zařízení. Disponujeme velkou samostatnou třídou, kterou máme rozdělenou na několik pracovních koutků a částí.
Ve výchovně vzdělávacím procesu ke všem našim žákům přistupujeme individuálně, s ohledem na stupeň jejich postižení, aktuální potřeby a požadavky. Disponujeme malým počtem žáků z různých ročníků.
Zaměřujeme se společně na nápravu a rozvoj smyslových a rozumových schopností, získání základů trivia, rozvíjení hrubé a jemné motoriky, řeči a pohybových schopností.
Trénujeme získávání pocitu sebedůvěry a nezávislosti, pozitivního vztahu k vlastní osobě i k druhým. Podporujeme duševní hygienu a socializaci.
Nutným předpokladem úspěšného vzdělávání našich žáků je bezesporu spolupráce s rodinou dítěte, která probíhá dle aktuální potřeby.
Třídní učitelkou speciální třídy je Mgr. Michaela Baťová (dopolední výuka), druhým pedagogem je Mgr. Martin Mojžíšek (odpolední výuka) a náš pedagogický tým doplňuje paní asistentka Naďa Bechná (dopolední i odpolední výuka).
Kromě běžných pedagogických metod využíváme metody speciální pedagogiky, pracujeme se speciálními a kompenzačními pomůckami.
Formy a metody tak často střídáme, a to dle aktuální potřeby a situace. Ve třídě máme daná pravidla, která je nutné dodržovat. Využíváme ranní kruh, kde si povíme plán práce a program dne. Máme zavedený systém menšího týdenního a měsíčního hodnocení a sebehodnocení. Každým školním rokem nás provází celoroční projekt, který je během školního roku doplňován řadou dalších. Oproti běžným třídám ZŠ navštěvujeme více edukačních programů a exkurzí.
Aktivně se zajímáme o dění v obci. Nezapomínáme na tradice, zvyky a řemesla. Zapojujeme se do celoškolních akcí a činností. Rádi spolupracujeme s místní mateřskou školou (projekt pro předškoláky, canisterapie) nebo s vybranou třídou prvního stupně (společný výlet, exkurze).
K našim prioritám patří mimo jiné i učení venku. Pobyt, pohyb, učení i hra venku našim žákům pomáhá překonávat různé bariéry a zahání chmurné myšlenky. Čas trávený venku umožňuje našim žákům poznat se mezi sebou i jinak než ve třídě. Sama příroda je pro nás pak nevyčerpatelným zdrojem inspirace a energie.
K dalším našim prioritám patří nácvik praktických dovedností pro život, které cvičíme např. ve školní kuchyňce, třídní dílně, školní zahradě, místním statku či v bance nebo na úřadě apod.
Naším cílem je příprava dětí pro praktický život v podmínkách upravených jejich možnostem tak, aby se staly platnými členy naší společnosti. Na rozdíl od běžné třídy základní školy, která by byla nad jejich možnosti, u nás mohou prožívat radost z pozitivního hodnocení či výsledků své práce.
Do speciální třídy rádi přivítáme nové žáky. V případě zájmu Vás velmi rádi provedeme školou i třídou a seznámíme Vás s naší koncepcí.
Mgr. Michaela Baťová
Základní škola Liptál,
okres Vsetín, Liptál 465
756 31